Андріївські вечорниці
Відкритий виховний захід
Мета: Познайомити
учнів з давнім народним звичаєм проводити вечорниці та обрядами
ворожіння й кусання калити.
Виховувати у учнів повагу та
любов до традицій рідного народу, до української народної пісні;
Виховувати інтерес до вивчення
минулого рідного краю, прагнення зберегти народні звичаї та обряди.
Розвивати
творчі акторські здібності учнів.
Обладнання: вишиті
рушники, доріжки, серветки; рогачі; глиняний посуд та макітра;українські
страви; українська піч;учні – в українських народних костюмах.
Учень. 1 Україна. . .
Рідний край. . . Золота, чарівна сторона. Земля,
рястом заквітчана, зелом
закосичена. Скільки ніжних, ласкавих слів придумали люди, щоб висловити свою гарячу любов до краю, де народилися і живуть. З давніх-давен линули по світу слова про
Україну, про щирий і працьовитий
народ, про її лани широкі, гаї зелені,
про тихі ріки і озера.
Учень. 2. Що таке Україна? За віконцем – калина,
Тиха казка бабусі,
ніжна пісня матусі,
Дужі руки у тата,
під тополями хата
Під вербою криниця, золотиста пшениця.
Серед лугу лелека і діброва далека.
Учень. 3. Хай сьогоднішнє свято відкриє перед нами
розум, щедрість, мудрість нашого народу.
Узимку,
коли завершувалися роботи в полі,
частішали дівочі і парубочі гуляння.
З часів християнства, дві тисячі
років, 13 грудня, на Андрія,
проводили святкові вечорниці.
Учень. 4. Обійдіть весь світ безмірний
І скажіть,
в якій країні
Так зберігся скарб безцінний,
Як у нас,
на Україні?
Просим всіх у нашу хату,
Превелику,
пребагату.
Від зірниці до зірниці
Хай лунають вечорниці.
(Інтер’єр сільської хати: на стіні портрет Шевченка у
вишитому рушнику, на столі, застеленому скатертиною, хліб на рушнику; лави,
накриті тканими килимами.)
Господиня: Уже й вечір, а ні дівчат, ні хлопців немає. Що то за
молодь, цілу ніч прогуляли б, тільки б музики та пісні. А ми колись, як
згадаю... Літа-літа, летять, наче орли сизокрилі. (Співає «Цвіте терен...».
У цей час непомітно заходить така ж літня жінка і підхоплює спів.)
Господиня: Ой, Маріє, налякала ти мене. А я тут молодість згадала,
та так тужно стало. Ні з ким й словом перемовитися, хоч би дівчата прийшли та
розвеселили б трохи.
Жінка: Не треба, Олено, не край мого серця.
(Співають разом.) (При вході співають «Увишневому саду»
(У цей час на вулиці зібрались дівчата у вишитих
сорочках, гарних спідницях, на плечах хустки, в кожної в руках якесь
рукоділля.)
Дівчина 1: Дівчата, у кого сьогодні збираємось на вечорниці?
Дівчина 2: А тітка Олена запрошувала нас, каже, що сумно їй у хаті.
Дівчина 3: То ходімо до тітки Олени та розвеселимо її.
Всі: Ходімо.
(чути сміх …Господиня
схоплюється. Заходять дівчата)
(У цей час на вулиці зібрались дівчата у вишитих
сорочках, гарних спідницях, на плечах хустки, в кожної в руках якесь
рукоділля.)
1 дівчина : Добрий вечір вашій хаті,
Уклін господині,
Чи веселі вечорниці в нашій Україні.
Добрий вечір, господине, славна молодице.
Чули, що у цій хатині будуть вечорниці.
2 дівчина : Аби щастя було в хаті,
Щоб усі були багаті,
Аби було любо, мило,
Аби всі були щасливі.
3 дівчина:Будем з вами добрі, щирі,
То і будем жити в мирі.
Тоді всім нам допоможе
Матір світу – Мати Божа.
Господиня: Добрий
вечір, добрий вечір, любі гості!
Просимо, просимо.
Поспішайте, дівчатонька,
Все приготувати,
Бо пора вже вечорниці
Всім нам починати.
Зваримо вареників
Біленьких, смачненьких,
Та й запросим до нас в гості,
Хлопчиків гарненьких,
Щоб вони разом із нами
Дружно працювали,
Андріївські вечорниці
Піснею стрічали.
(Дівчата співають пісню (Зелене жито, зелене…))
Господиня:
Ой дякую
дівчата, гарно співаєте.Вмощуйтесь зручніше. Будьте як вдома.
Господиня: Ще раз прошу гостей до хати, прошу сідати.
(Дівчата сідають, виймають своє рукоділля і починають
працювати.)
Дівчина 6: Тітко Олено, а розкажіть нам щось цікаве, нам так
хочеться послухати про давні часи.
Господиня: Заслухалась я вашої пісні, задивилась на вас таких
гарних та й згадала оце давнє повір’я про дівочу красу.
Дівчина 7: Розкажіть, розкажіть, це так цікаво.
Господиня: З давніх-давен, коли в хаті підростала дівчина, мати
ретельно стежила за її волоссям: щоденно розчісувала, вмивала в пахучих травах,
прикрашала стрічками. Згодом, підрісши, дівчина сама вчилася доглядати за своєю
косою. Це були її перші кроки праці. Про охайність дівчини судили з її коси:
яка коса – така й краса; подивись на косу, а подумай про господиню; дівчина з
косою, як трава з росою; нема коси – нема краси. Коса була символом дівочої
чистоти й вірності. Адже на весіллі й досі хвилюючим є обряд розплітання коси.
Дівчина з гарною косою: Коса, коса! Як тебе треба
берегти і доглядати!
Жінка: Дівчата, а розкажіть і ви щось нам, що чули від старших
людей.
Дівчина 1: Ой, моя бабуся дуже любить розказувати про давнину, а
інколи так захоплюється своїми розповідями та приповідками, що й не зупи-нити
її. Якось вона розказувала, що, як сниться вітер, то це любов буде і дівчатам,
і парубкам, і хлопцям, і молодицям, і жінкам. Я інколи, лягаючи спати, все
думаю, щоб мені вітер приснився.
Дівчина 2: Ой, моя бабуся також знає дуже багато прикмет. Колись
вона мені розказувала, що не можна мити голову в понеділок, бо вилізуть коси.
Дівчина 3: У п’ятницю нехай приходять свати – буде удача, може
засвата-тися навіть свинячий пастух.
Дівчина 5: В ніч на Івана Купала треба купатися в росі – на красу.
Дівчина 6: А моя бабуся розказувала, що багато повір’їв пов’язані з
Покровою – святом завершення хліборобського року.
Господиня:
Хочете знати свою долю,
дівчата?
Дівчата: Хочемо!
Господиня: Бач, які бистрі й розумні. Гаразд! Хай вже
буде по вашому. То може
і я помолодію біля вас.
Господиня:Колись, щоб знати,
котра з нас швидше заміж вийде, ми складали чоботи до
порога. Чий перший на
поріг стани та і заміж швидше вийде. Ану , дівчата,спробуйте і
перевірте. Роззувайтеся!
Ти, Оксано, перша, і так капчик за капчиком. Потім перший знову
переставляє вперед і так
аж до порога.
( Дівчата, сміючись, міряють чоботи підлогу.
Токи вітають першу і другу "відданиць", хлопці крадуть з порога
перший капець).
4 дівчина:О! Доворожилася! Боса додому піду. Хто забрав чобіт? ( Виглядає за
двері, там хлопці, заходять у хату).
4
дівчина:Відразу наречений об'явився. Прошу віддати, а то в ноги зимно.
1 хлопець: Може, ще й взути?
4
дівчина:Це я вже сама вмію. Бач, заміж першою збираюсь!
2 хлопець:А чого ж то нас ніхто не
кличе? Зірка перша вже зійшла!
5
дівчина:Ходіть, ходіть ворожити будемо.
(Хлопці, заходять і співають пісню «Марічка Чечері» ).
3 хлопець: Добрий вечір, добрим людям!
Господиня:А я вже думала, що
вечорниці без парубків будуть.
4 хлопець:Добрий вечір вам, а то
дівчата слова не дадуть сказати.
6дівчина: А тепер
найголосистішому співаку дамо смоктунця,
щоб бульки не пускав і ще голосніше співав.(Розд. цукерки)
5 хлопець: А давайте, хлопці, небилиць
розкажемо, тільки не перебивати і не
казати «брешеш».
6 хлопець: В раю річка сметани тече. Над річкою дерева,
замість листя – гречані вареники: пухкі та свіжі, ніби щойно з печі. Під тими
деревами люди лежать, і як тільки котрий їсти захоче - рота роззявив, а вареник
з дерева та в сметану - бовть! Винирнув,
перевернувся, а тоді прямісінько в рот, тільки встигай жувати. Вирішив я і собі пристати до них. Підходжу до
крайнього - таке розпаслось, що й дихати
йому важко, питаюсь: « Чи не можна, пане-брате, й мені коло вас тут прилягти?»
А він - луп очима та й каже: «А
ти хто такий, твій батько чим займався? »
- Та звісно, хлібороб. А він як визвіриться на мене: «Іди звідси,
тут самі нероби лежать».
7 хлопець: Це ти про рай розказував, а
ось послухайте про пекло! Іду я, іду,
дійшов до самісінького пекла. Дивлюсь: скрізь темно і смола ніс забиває.
Давлюся: сидять чоловіки і смола в них із носа, і з рота сиплеться. Я питаю, що
це з вами. А один каже: «Це через те, що на тім світі абак курив і полюбляв
сміятися». Я скоріше від них, а далі ще гірше. Тут людей стільки, та все в
казанах зі смолою вариться, а сморід
такий іде, що аж в носі крутить. «За що
вам така кара?» - питаю. « А через
те, що колись брехали, уроки в школі пропускали, людей старших не поважали». Я
як злякався, так одразу і прокинувся, та скоріш до вас, на вечорниці.
5 хлопець:
Ми так замучилися, проголодалися,
може нам би чого з’їсти?
(пісня «Ой мій милий вареників хоче »)
Господиня: Милі гості, просим сісти,
1
дівчина:Вареники будем їсти.
2
дівчина:Вареники непогані,
3
дівчина:Вареники у сметані.
4
дівчина:Вас чекають у макітрі
5
дівчина: Вареники дуже ситні.
6
дівчина:Білобокі, круглолиці,
7
дівчина:З української пшениці.
8
дівчина:Їжте, їжте, просим щиро
9
дівчина:Вареники наші з сиром
10
дівчина:Вареники непогані
11
дівчина:Вареники у сметані.
Господиня: Дівчата, почастуйте хлопців.
12
дівчина: Вареники мої великомученики!
Велику муку терпіли,
В гарячій воді кипіли.
Сиром були понапихані,
Маслом очі позаливані.
Як є сметана, то
вмочайте,
А як нема – вибачайте!
(Бере пиріг і підходить до хлопця)
З’їж , Андрійку, пиріжок,
Він дуже смачненький,
А у нього всередині
Сирочок дрібненький.
5 хлопець:
(кусає пиріг і кривиться)
Чи ти, дівча, з роду-віку
Пирогів не їла,
Що ти свої пироги
Клоччям начинила?
Нехай тебе лихий знає
З цими пирогами,
Ти би краще розкидала
їх помежи псами.
12
дівчина: (співає) Чи я не хазяйка, чи на господиня,
Сім днів в хаті не мела, печі не топила.
Сватай мене, хлопче, премудрую швачку.
Рушник на кілочку, сміттячко в куточку.
Туди – хить, сюди – хить ,за сміттячко вісім кіп.
А дев’ята кіпка, щоб вимела тітка.
Ідуть люди з міста та й з мене сміються,
Що на моїх подушках ворони несуться!
Не смійтеся, люди, якось воно буде,
Обскубаю вороння, ще й перина буде.
Хлопець 4: Тітко Олено, а скажіть, що дівчата розказували на
вечорницях?
Господиня: Ми згадували давні часи.
Хлопець 5: А може, щось і нам розкажете, як колись бувало?
Господиня: Ой, хлопці! Як згадаю ті давні часи, то здається, що все
ніби вчора було. Колись, як підростав син, то батько гордився ним, бо то буде
його наслідник. А які парубки колись були: роботящі, чемні, вміли і косити, і
сіяти, і землю обробляти, і худобу доглядати. А одягалися, аж любо було подивитися:
у вишитих сорочках. І батьків любили і шанували, і старших поважали, і дівчат
не ображали. Але що це я все згадую. Ану, дівчата, хлопці, розвеселіть трохи
моє серце, заспівайте.
Дівчина співає: (співають «Ой мамо люблю Гриця».)
Господиня: А зараз всім до праці. Ось борошно, ось
тарілка кожній. Зараз дівчата біжать до джерела, набирають повен рот води, прибігають
сюди беруть тарілки з борошном і місять паляничку. Кожну свою позначає.
Замісите покладете на бляшку і будете випікати. Біжіть дівчата до джерела.
(Дівчата вибігають)
Господиня:А я піду калиту допікати.
9хлопець:Тітко Олено!
А для чого оті паляниці позначати?
Господиня:Щоб кожна дівчина свою впізнала...
10 хлопець:А що буде як паляниці спечуться?
Господиня:Ми їх покладемо в рядок і приведемо
собаку. Чию паляницю собака найшвидше з'їсть, та дівчина найшвидше заміж піде.
11 хлопець: Ото цікаво! Я пішов по собаку.
(Пішов).
( Вбігають по черзі дівчата,
місять тісто, виробляють паляниці: деякі змушені повернутися назад за водою, бо
випустили з рота воду, хлопці їх смішать). Укр. Танець(або
музикальна вставка)
Господиня: А ось і паляниці готові!
(Дівчата підбігають і забирають кожна свою. Складають
їх на дошку по черзі ).
Господиня: А де ж наш
собака! (Хлопець
приводить собаку).
11 хлопець:
Цікаво, чи захоче ще їх їсти!
(Дівчата і хлопці заглядають, чию паляницю взяв собака. Жарти, сміх).
Господиня:Ну, що, дівчата, цікава
гра?
Дівчата: Цікава!
(Входить «пан Калитинський»
з калитою і квачем)
— Я, пан
Калитинський, прошу пана Коцюбинського калиту кусати!
(Коцюбинський ніби
іде на коцюбі).
— Добрий
вечір, пане Калитинський!
— Доброго
здоров'я, пане Коцюбинський!
— Куди
ідете?
— Іду
калиту кусати.
— А я буду
по писку писати!
— А я
вкушу!
— А я
впишу!
(Коцюбинський
намагається не сміятися і вкусити. Підходять інші).
— Добрий
вечір, пане Калитинський.
— Добрий вечір,
пане Коцюбинський.
— Відкіль
приїхав ти?
— З Литви.
— Чому так
здалеку приїхав?
— Калиту
кусати.
— А ти ж
куснеш?
— Кусну!
— А я
мазну!
Хто ще буде калиту
кусати?
(«Калитинський» смішить, пробують вкусити,
Співають або говорять).
А наша калита
Нам набила живота.
А тепер ми її з’їли
І за пером
полетіли.
А наша калита
Та й з маком і медом.
Йди до неї, кусай її,
Сторожа не бійся.
Кусай, кусай калиту,
Але не засмійся,
Йди до неї,
Кусай її,
І назад не вертайся,
А як вдасться вдало
відкусити,
Пару сподівайся.
(Ще кусають).
6 хлопець:
Дякуємо господині за теплу хату, молодим дівчатам за стіл багатий.
Нехай на свята у вашій хаті буде гостей багато.
Дівчата:Ми
гуляли, веселились,
Усім весело було.
Вечорниці завершились
І здається все пройшло.
Хлопці: Ні,
так просто не проходить,
В серці струночка
бринить.
Про шкільні ці вечорниці
Спомин в серці буде
жить.
Ведуча:Ось і ожили перед нами ігри і
забави нашого народу. Тепер
головне, щоб вони і надалі не пішли у забуття.
Міцний наш рід, жива у ньому пам'ять про минуле. Тож бережіть цю прекрасну, невичерпну
скарбницю. У ній розум, кмітливість,
гумор, надія і світло завтрашнього дня. Хай у вас завжди живим вогником світяться обереги пам'яті!
Виходять по парам
(Співають «Ой там на горі»)
Немає коментарів:
Дописати коментар